Министарство се огласило поводом нетачних информација које су се појавиле у појединим медијима о томе да особе са инвалидитетом од 5. фебруара неће више моћи без царина да увезу половне или нове аутомобиле, као ни ортопедска помагала и резервне делове за њих.
Најновијим изменама Царинског закона, у ширем контексту, формулисано је ослобођење од плаћања увозних дажбина за особе са инвалидитетом, односно њихове организације, на предмете посебно намењене за образовање, запошљавање или побољшање друштвеног положаја тих особа, као и на резервне делове, компоненте или додатке који су посебно направљени за те производе.
Претходно законско решење обухватало је прецизно дефинисане предмете који могу бити ослобођени од плаћања увозних дажбина када су у питању особе са инвалидитетом – ортопедска и друга помагала, опрема за вршење делатности, специфична опрема, уређаји и инструменти.
У складу са овлашћењима датим законом, Влада Србије ће, до почетка примене Закона о изменама и допунама Царинског закона, односно до 5. фебруара, донети подзаконски пропис којим ће такође прецизно дефинисати ове законске одредбе.
До тада ће се примењивати Уредба о врсти, количини и вредности робе на коју се не плаћају увозне дажбине, роковима, условима и поступку за остваривање права на ослобођење од плаћања увозних дажбина.
Када је реч о ослобођењу од плаћања увозних дажбина на путничке аутомобиле и друга моторна возила за особе са инвалидитетом, Министарство наглашава да се особама са инвалидитетом не ускраћује право на ослобођење од плаћања увозних дажбина приликом увоза аутомобила, само се мења основ по коме могу остваривати то право, применом права на преференцијални увоз по основу споразума о слободној трговини.
У време увођења ове царинске повластице у Србији нису били на снази споразуми о слободној трговини и стопа царине на увоз путничких моторних возила била је 20 одсто.
С обзиром на то да је достигнута пуна либерализација трговине, у складу са постојећом мрежом споразума о слободној трговини, више нема места да се ова повластица регулише Царинским законом, јер постоји могућност да се путнички аутомобили и друга моторна возила увозе без плаћања царине из земаља са којима имамо поменуте споразуме.
Ово за резултат има и поједностављење у остваривању права на бесцарински увоз, кроз смањење административних захтева, јер ће уместо досадашњег доношења решења о остваривању овог права од стране царинског органа бити довољно подношење сертификата о пореклу.