Twitter | RSS - вести | мапа презентације | контакт  
ћирилица | latinica | english 
Састав
Председник Владе Републике Србије
Генерални секретар
Потпредседници и министри
Скупштина

Најаве и обавештења

Почетна страна > Влада > Састав > Председник Владе Републике Србије > Експозе председника Владе Републике Србије Ивице Дачића поводом избора нових чланова Владе

Експозе председника Владе Републике Србије Ивице Дачића поводом избора нових чланова Владе


Београд, 30. август 2013. године

Поштовани народни посланици, поштовани председниче Народне скупштине, поштовани грађани Србије, пре тринаест месеци изабрана је ова Влада Републике Србије. Том приликом рекли смо вам да желимо да радимо на будућности наше земље и нашег народа, да заједно са грађанима и њиховим заједницама, организацијама и институцијама и стручном јавношћу изградимо интегралну визију будућности Србије и да ка тој будућности закорачимо напред. Тада сам рекао да ће ова Влада Републике Србије бити влада за будућност, а не влада окренута прошлости. Напредак није пуко поправљање грешака из прошлости, већ непрекидно кретање ка будућности. Зато смо сами одлучили, без притиска опозиције, да уђемо у најширу и најтемељнију реконструкцију једне владе у парламентарној историји Србије. Урадили смо то зато што немамо право да будемо задовољни, и зато што немамо право да заборавимо да је само стално мењање, стално исправљање, стално побољшавање – једини пут до оног циља који ова држава и њен народ заслужују. Тај циљ је модернија, праведнија, ефикаснија, уређенија, демократска, поштована, сигурна и богата Србија. Основни циљ реконструкције Владе су управо нови задаци које смо пред Владу поставили, да убрзамо Србију, да је променимо, а не да Србија стално буде талац међустраначких сукоба и поделе власти. Зато се међу 11 нових чланова Владе налази више од половине нестраначких личности.

Знам да Србији данас треба све и да јој то треба одмах. Србија је прошла кроз историјску кризу у којој су доведени у питање наши национални и државни интереси, суочена са распадом бивше заједничке државе, ратовима, насилном сецесијом дела наше територије, двоструким стандардима међународне заједнице, са економским осиромашењем и губљењем сваке перспективе. Бруто друштвени производ данас је на нивоу од свега 65 одсто бруто друштвеног производа из 1989. године. Србија више нема времена да чека. Србија више не сме да дозволи да буде земља изневерених очекивања, пропуштених прилика, која и даље води битке изгубљених ратова. Даме и господо, мала смо ми земља за толику количину неправде и пораза које славимо. И не треба нам више жртава од оних које смо већ поднели. Србија мора да игра на победу.

У протеклих годину дана ова влада је у изузетно тешким међународним околностима, без готово иједног савезника на западу, успела да направи вероватно и најкрупније кораке напред. Почели смо да преговарамо са Приштином, отварајући сасвим ново поглавље за припаднике нашег народа на Косову и Метохији. Поглавље које ће им омогућити да буду међународно признати и прихваћени као политички субјект, чији глас се поштује и уважава, али које ће их истовремено заштитити и омогућити им нормалан живот, без страха од било чије доминације и насилног одвајања од Србије.

На овај Видовдан Европски савет је одлучио да отпочне преговоре о приступању и чланству Републике Србије у Европској унији, без додатних услова, чиме је остварен вишедеценијски циљ. Добијање датума за отпочињање преговора са Европском унијом није ништа друго него само увод, први минут и први корак тог великог путовања на које смо кренули. Због тога је важан и начин на који смо то и урадили. Основна разлика ове владе која је успела и свих других влада које су то можда желеле или нису управо је у том начину. Од почетка формирања ове владе имали смо свест о томе да до резултата нећемо доћи ни великим речима, ни великим жељама, него искључиво великим радом. Ова влада је радила пуно више него било која друга да се овај дан догоди. Још важније, ова влада ниједног тренутка никога, ни у Србији, нити у свету, није лагала. Имали смо циљ и ништа нисмо крили. Учинили смо све што смо рекли да ћемо учинити. На крају, осим датума, добили смо још нешто, признати смо за поуздане партнере. Имали смо савезнике, имали и поштовање за искреност, труд и, коначно, за учинак. Србија је, поштовани грађани, даме и господо, данас призната као земља која има реч и којој се у ту реч верује.

Сада за ову владу, за сваког грађанина Србије, предстоји онај тежи и важнији део. Европа је пред вратима, али није још у Србији. Преговори који нам предстоје начин су да она уђе у Србију. Ми сами, наш рад, наша посвећеност и наш напредак начин су да она ту и остане. Онолико колико ми будемо у стању да будемо Европа, толико ће и Европа бити овде. У сваком српском селу, у свакој глави, и то као систем вредности, као скуп правила, закона, изграђених институција. То је следећи приоритет ове владе. То је циљ који морамо да остваримо.

Тешка економска и социјална ситуација један је од наших најтежих и највећих проблема. Економски опоравак је национални приоритет јер ће сви остали кључни циљеви ове владе зависити од тога да ли смо способни да обезбедимо економски опстанак земље. Србија мора да има јасан план мера финансијске и економске политике у наредне три године и јасну стратегију економског развоја. Мора се зауставити економско урушавање земље. Од 2008. године до краја 2012. године бруто друштвени производ је падао по просечној стопи од 0,5 одсто годишње. Готово целокупна привреда је у предстечајном или стечајном стању, уз недостатак ликвидности, неподношљиво високе каматне стопе и више од 30 одсто ненаплативих кредита од привреде.

У овом истом периоду стопа незапослености је повећана са 14 одсто на приближно 24 одсто, а ниво плата и пензија је стагнирао. Процењује се да ниво сиве економије достиже и до 30 одсто у односу на 15 до 20 одсто у земљама Европске уније, што доводи до избегавања пореских обавеза на свим нивоима. Буџетски дефицит консолидованог буџета, иако мањи него раније, и даље је висок. Јавни дуг је дошао до границе одрживости и издржљивости, око девет милијарди евра колико се Србија задужила од 2008. године углавном није коришћено за потребе развоја, већ за „крпљење рупа“ у јавним финансијама. Економска активност се углавном темељи на јавним предузећима и државној администрацији, скоро 60 одсто, или трговини, финансијским и другим услугама. Недостаје производња, тако да се ми данас поново налазимо пред изазовима реиндустријализације, која мора да обезбеди оптимално реструктурирање наше привреде.

Наравно, направљени су и позитивни помаци кад је реч о економији. Извоз је достигао највећи удео у бруто друштвеном производу до сада, од приближно 29 одсто. Инфлација је стављена под контролу, курс динара је стабилизован. Примера ради, курс је данас око 114 динара за евро, а када сам подносио експозе приликом избора Владе пре 13 месеци, био је између 117 и 118 динара, што је готово незабележен пример у нашој вишедеценијској историји. У последњим месецима долази и до повећаног интересовања страних инвеститора и добрих пословних пројеката, као што је аранжман ЈАТ-а и Етихада.

Међутим, упркос овим побољшањима, општи је закључак да су српске јавне финансије и привредни систем у веома тешком и алармантном стању. Зато је неопходно да у овој области дође до промена у начину на који се води економска политика, што је подразумевало и промене у структури Владе приликом реконструкције.

Циљ је храбрим, али одмереним потезима извести српску економију и државне финансије на пут дугорочне одрживости. Мора да дође до стабилизације јавних финансија и економског система, креирања одрживог и повољног пословног окружења и стимулисања одрживог економског раста кроз активну развојну политику, водећи све време рачуна о одржању социјалне правде. Држава мора бити гарант функционисања тржишног система и социјалне правде, а не инструмент искривљене социјалне политике и главни актер на тржишту. Нагласак мора бити на производњи, иновацијама, конкурентности, извозу као бази одрживог напретка, расту запошљавања и животног стандарда свих грађана. Морају постојати нулта толеранција и високе казне за непоштовање закона и привредни криминал, као и за неплаћање пореза. Држава мора да буде партнер и сарадник за оне који законе поштују, а да ригорозно и систематично санкционише оне који то не раде.

Нова визија Србије у овом тренутку мора да се базира на четири кључне претпоставке. Прво, универзални минимум социјалне заштите као ознака солидарног друштва, односно као сигурност да нико неће бити остављен на цедилу. Друго, консолидоване јавне финансије, базиране на новој пореској политици, односно одговорна држава и одговорни грађани. То подразумева да је потребна стимулативна фискална политика, која нагласак пребацује са намета на рад на намете на имовину, профит и, у мери колико је нужно, потрошњу, уз постепено, али одговорно смањење државног удела у економији и нулту толеранцију за непоштовање закона, привредни криминал и корупцију кроз реформисане институције система. Треће, корпоратизација привреде, односно према државном се односити као према свом. Социјалну политику треба избацити из јавних предузећа јер је једини циљ привредног друштва профит. Треба завршити процес приватизације за 179 привредних друштава у реструктурирању. Треба увести одговорно корпоративно управљање у државну администрацију и предузећа под државном контролом, укључујући нарочито и она која пролазе кроз стечајни, или поступак реструктурирања. Треба стимулисати и активно привлачити директне стране инвестиције и професионални менаџмент. Интервенције државе у привреди треба да буду каналисане и фокусиране на капиталне пројекте који доприносе расту бруто друштвеног производа. Четврто, треба имати смислену регулативу, тачније оно и само оно што има смисла. Све то подразумева промену Закона о планирању и изградњи, измене Закона о стечају и Закона о приватизацији, агресивну гиљотину прописа и електронску управу где год је то могуће.

У свему овоме веома је важно да се успостави отворени дијалог са привредом, удружењима, синдикатима, стручном јавношћу, научним круговима и представницима међународних институција. Мере које ће бити предложене морају бити краткорочне за наредних шест месеци, средњорочне до краја следеће године и на дуги рок за наредних пет до десет година.

Веома је важно да дође до реформе јачања капацитета кључних органа Министарства финансија – Пореске управе и инспекцијских служби, Трезора, система јавних набавки, Управе царина. Нужно је да дође до измена и допуна сета закона који уређују финансијски систем, на пример Закона о девизном пословању. Мора да постоји транспарентност код свих директних и индиректних корисника буџета. Неопходно је започети јавну дебату и реформу система пензионог и инвалидског осигурања, уз поштовање континуитета остварених права. Такође, нужно је спровести реформу јавне управе и јавног сектора.

Ова влада ће бити посвећена стварању посебног амбијента, који ће нашим предузећима обезбедити сличне, ако не и боље услове за рад у односу на земље из нашег окружења. Ту, пре свега, мислим на стабилну националну валуту, повољнију цену капитала, ефикаснију административну процедуру, подстицај извозницима и субвенције пољопривреди. Исто тако, ова влада ће стварати услове за повољну инвестициону климу за стране инвеститоре, гарантујући им правну сигурност и боље услове за инвестиције него у другим сличним земљама. Улога државе у овом периоду мора да буде у томе како да народ најбезболније преживи економску кризу. Улогу државе схватам као потребу да се помогне и грађанима, и привреди, и свима другима којима је помоћ потребна.

Стратегија економског развоја Србије треба да буде заснована на ономе што Србија има и што представља нашу компаративну претпоставку. То су, пре свега, пољопривреда и прехрамбена индустрија, енергетика и инфраструктура, као и аутомобилска индустрија и информационе технологије. Ово су гране од којих треба да почне нови инвестициони циклус.

Дилема развој или штедња је лажно питање јер је нама неопходно и једно и друго. Једино решење је у смањивању нерационалне потрошње, смањивању бирократије и елиминисању непотребних трошкова државе, а са друге стране у повећању инвестиционе потрошње, како би се подстакао развој и повећало запошљавање, уз социјалну одговорност у погледу заштите најугроженијих слојева становништва.

Србија ће наставити енергичну борбу против криминала и корупције. У периоду од 1. августа прошле године до 31. јула ове године формирано је 27 КТ предмета за 236 лица, као извршилаца кривичних дела из надлежности Тужилаштва за организовани криминал. Против 117 лица су након завршене истраге подигнуте и оптужнице, а остале истраге су у току. Од ових 117 оптужница, које су подигнуте у кривичним поступцима покренутим након
1. августа прошле године, односно након формирања ове владе, 113 је потврђено. Подигнуте су још 63 оптужнице после спроведених истрага покренутих у ранијем периоду, што чини укупно 180 оптужених лица у 18 кривичних предмета. У овом периоду донете су првостепене пресуде против 254 лица, од чега је 204 осуђујућих. Чврсто је опредељење Владе Србије да нема препорода Србије без успеха у борби против криминала и корупције.

Даме и господо, народни посланици, имајући у виду да је данас на дневном реду избор нових чланова Владе, желим да истакнем да и у другим областима очекујемо крупније кораке напред. Да би Србија брже напредовала, потребно је да сви делови Србије добију једнаке шансе, зато је важно да посебну пажњу посветимо смањењу регионалних разлика, у циљу равномернијег регионалног развоја. Образовање, наука и култура представљају темељ сваког друштва, зато је важно стално радити на реформама и повећању њиховог учешћа у буџету јер они нису трошак, већ инвестиција у будућност Србије. Саобраћајни коридори кроз Србију су предуслов привредног развоја. Спорт је најбоља и најефектнија дипломатија Србије. Зато су пред Владом Србије нови озбиљни изазови. Пут који је пред нама и трасе на њему одређиваће само један фактор, резултат који постижемо. Тај резултат је разлог због којег ова влада и постоји. Зато резултати које смо постигли нису и неће бити алиби за рад ове владе. Управо супротно, отпочињање преговора о чланству у Европској унији и повољнији међународни положај Србије разлози су да погледамо шта можемо да урадимо још боље. То је, једноставно, неминовност, последица и то добра, наше промењене свести и спремности да добар резултат, истог тренутка када га постигнемо, заменимо новим циљем. Тај нови циљ је другачија Србија, промењени инжењеринг на који начин укупни систем функционише, политика без маске. Тај нови циљ су нова радна места и покретање давно заустављене привреде, повећање стандарда и уређивање апсолутно свих друштвених области, од економије до културе. Основни циљ реконструкције Владе су управо ти нови циљеви и задаци, који су судбински за будућност Србије.

Многи политичари су користили синтагму о историјском времену и тренутку, често придодајући себе историјским догађајима. Али Србија се данас заиста налази на прекретници. Нама су потребни не ситни, већ крупни кораци, да не бисмо постали или остали ампутирано упаљено „слепо црево“ модерног света. Зато нам је потребна производња резултата, дугорочно ефективна политика, која може да предвиди и преузме ризик и одговорност. Ова Влада Србије ће бити добра само ако је успешна, зато у њој нису приоритетни страначки интереси. Зато се и у реконструкцији Владе пошло од критеријума стручности, а не страначке припадности.

Поштовани народни посланици, поштовани председниче Народне скупштине, поштовани грађани Србије, предлажем следеће кандидате за нове чланове Владе Републике Србије:

- министар финансија Лазар Крстић,
- министар одбране проф. др Небојша Родић,
- министар регионалног развоја и локалне самоуправе Игор Мировић,
- министар привреде Саша Радуловић,
- министар саобраћаја Александар Антић,
- министар пољопривреде, шумарства и водопривреде проф. др Драган Гламочић,
- министар просвете, науке и технолошког развоја проф. др Томислав Јовановић,
- министар културе и информисања Иван Тасовац,
- министар омладине и спорта Вања Удовичић,
- министри без портфеља Александар Вулин и Бранко Ружић.
Александар Вулин ће бити задужен за Косово и Метохију, а Бранко Ружић за европске интеграције.

Даме и господо, дозволите ми да захвалим досадашњим члановима Владе на сарадњи у обављању одговорних државних дужности.

Поштовани народни посланици, чекаће нас и даље тежак период. Компликована међународна ситуација, борба за праведно решење косовског питања, заустављање економског суноврата и борба за свако ново радно место. Нико не може да обећа да ће решити све проблеме који су се у Србији и над Србијом гомилали деценијама. Али ја, као председник Владе, као и пре 13 месеци, обећавам да ће грађани Србије имати више правде, државу која им помаже и одлучну, одговорну, ефикасну и стручну Владу, која ће делити судбину народа. Имаће Владу која ће вратити веру у Србију. Зато вас позивам, даме и господо, народни посланици, да подржите избор нових чланова Владе Републике Србије.

Живела Србија!

Најновије вести

Copyright © 2004 Влада Републике Србије / Email: omr@srbija.gov.rs